Als eigenaar van een webshop, heb je ongetwijfeld gemerkt dat je veel concurrentie hebt op het wereldwijde web. Een webshop maak je namelijk niet alleen succesvol door voor het juiste design van de website en leuke producten te kiezen, er zit nog veel meer achter. Zo moet je ook denken aan voortdurende optimalisatie en de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Wij geven je een aantal richtlijnen om je op weg te helpen.
Terug naar de basis
Onder een succesvolle webshop verstaat iedereen iets anders. De een wil graag met zijn website op de eerste pagina in de zoekresultaten van Google verschijnen, de ander heeft zijn doel al behaald al s er wekelijks honderd producten worden verkocht. Het is in ieder geval altijd goed om even terug te gaan naar basis: je producten, je strategie en je website. Wanneer er weinig vraag is naar je producten is het verstandig om het assortiment uit te breiden met nieuwe producten of om iets compleets anders aan te bieden. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar de gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Werken alle pagina’s? Zijn alle pagina’s en producten eenvoudig te vinden? En hoe snel laden de pagina’s? Als dit allemaal goed werkt, heb je een grotere kans dat de bezoeker langer op de website blijft en langer blijft rondkijken op zoek naar leuke producten.
Het belang van tekst
Ook al focus jij je met je webshop op de verkoop van bepaalde producten of diensten, vergeet ook niet alles te voorzien van goede teksten. Door bepaalde zoektermen te verwerken in de teksten, vergroot jij de kans dat je webshop beter gevonden wordt door de zoekmachines. Daarnaast is dit ook de manier om te werken aan je eigen tone of voice. Als dit aansluit op je doelgroep, heb je een grotere kans dat bezoekers jouw online winkel opzoeken. Kijk bijvoorbeeld eens hoe Bol.com dit aanpakt. De productomschrijvingen op de website zijn niet alleen volledig, ook posten zij humoristische berichten op social media en kans je via webcare rekenen op scherpe reacties.
Versla de concurrentie
Bovenstaande tips zijn maar een klein gedeelte van de onderdelen die je allemaal eens flink onder de loep moet nemen voor een succesvolle webshop. Wij raden je daarom ook aan om eens een specialist op het gebied van webshopondersteuning in te schakelen. Deze specialist weet precies hoe jouw webshop geoptimaliseerd kan worden voor de zoekmachines en hoe je de website gebruiksvriendelijk inricht. Daarnaast krijg jij een uitgebreide uitleg hoe jij ook zelf de webshop eenvoudig kunt beheren.