Ben je van plan om binnenkort een eigen internetbedrijf op te starten? In de afgelopen jaren zijn vele anderen je voorgegaan! Het fijne aan een internetbedrijf is dat je niet direct een kantoor hoeft te huren om diensten en producten aan klanten aan te kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan een internetbedrijf die zich richt op de productie van websites voor het MKB. Dit kun je in eerste instantie vanuit huis doen, waardoor je vaste lasten erg laag zijn! Houd er rekening mee dat je voor de start van je internetbedrijf een aantal zaken geregeld moet hebben.
Inschrijving bij de Kamer van Koophandel
Om als internetbedrijf aan de slag te kunnen gaan is het allereerst noodzakelijk om je bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit register houdt een overzicht bij van alle bedrijven die in Nederland gevestigd zijn. Zonder een inschrijving bij de Kamer van Koophandel mag je niet als internetbedrijf handelen. Het is aan te raden om voor je inschrijving bij de Kamer van Koophandel een bedrijfsplan op te stellen. Doe dit samen met een ervaren ondernemer, om te voorkomen dat je tegen fouten aanloopt. In je bedrijfsplan beschrijf je uitgebreid wat je plannen zijn, welke producten je aan wilt bieden, enzovoorts.
Voorbereidingen in huis en marketingacties
Wanneer je voor een internetbedrijf aan huis kiest is het belangrijk om hier voldoende ruimte voor te hebben. Plaats een extra kast in je werkkamer om de administratie van je internetbedrijf in bij te kunnen houden. Ook is het belangrijk om snel internet af te nemen, zodat je altijd bereikbaar bent en efficiënter kunt werken.
Tip: laat een leuke animatievideo maken door Animotus.nl! Hier bieden ze voordelige animatievideo’s aan waarmee je je eerste klanten kunt winnen. Een video zegt vaak immers meer dan duizend woorden. Deze video kun je op je website en sociale media delen.